Voor de gemiddelde ondernemer kost boekhouden eigenlijk altijd meer tijd dan hem lief is. En hoe meer tijd je kwijt bent aan de boekhouding, des te minder tijd je in jouw bedrijf kunt steken. Daarom is jou er ongetwijfeld veel aan gelegen om zo efficiënt mogelijk aan de slag te gaan met jouw administratie. Dit kan door jouw boekhouding uit te besteden aan een accountant. Op deze manier ben je zelf weliswaar geen tijd kwijt aan de administratie, maar uitbesteden kost vaak veel geld. Veel ondernemers hebben dit er niet voor over. Gelukkig kun je zelf ook het nodige doen om zo efficiënt mogelijk te boekhouden. Wij geven je in deze tekst een aantal tips om dit te bewerkstelligen.
Maak regelmatig wat tijd vrij voor boekhouden
Ben je net voor jezelf begonnen? Dan verstuur en ontvang je waarschijnlijk nog niet bijzonder veel facturen. In dat geval kost boekhouden jou niet heel veel tijd. Als jouw bedrijf na verloop van tijd gaat groeien, stijgt ook het aantal facturen. Boekhouden wordt hierdoor steeds ingewikkelder. Om te voorkomen dat boekhouden je onnodig veel tijd kost, doe je er goed aan regelmatig wat tijd vrij te maken voor de administratie.
Veel zelfstandig ondernemers prikken bijvoorbeeld een vaste dag om aan de slag te gaan met hun boekhouding. Dit is vaak de laatste vrijdag van de maand. Op deze dag worden alle facturen van de afgelopen maand verzameld. Doe je jouw boekhouding nog op papier? Print dan alle verstuurde en ontvangen facturen en stop deze op volgorde van betaling in een ordner. Als je veel facturen verstuurt en ontvangt, kun je ook iedere week een middag uittrekken voor jouw boekhouding.
Automatiseer jouw boekhouding
Ondanks dat onze samenleving steeds verder automatiseert, doet menig ondernemer zijn boekhouding nog handmatig. Zo worden transacties en facturen bijvoorbeeld met de hand ingevuld in een programma als Excel. Sommige ondernemers vinden dit prettig, omdat zij op deze manier direct de volledige administratie van de afgelopen periode doorlopen. Toch is handmatig boekhouden een tijdrovende klus. Kost het jou te veel tijd? Automatiseer jouw boekhouding dan.
De makkelijkste manier om jouw boekhouding te automatiseren, is met behulp van een online boekhoudprogramma. Zo’n programma is niet alleen geschikt voor mkb’ers. Nee, want je kunt ook voor online boekhouden zzp kiezen. Grote voordeel van zo’n programma is dat jij hier jouw zakelijke rekening aan kunt koppelen. Waarom dit handig is? Omdat transacties dan automatisch ingelezen worden. Als je ook factureert met behulp van de online boekhoudsoftware worden transacties zelfs direct aan de juiste facturen gekoppeld. Door voor een online boekhoudprogramma te kiezen hoef jij transacties en facturen dus niet langer handmatig in te voeren.
Archiveer digitaal in plaats van op papier
Vroeger moest je als ondernemer jouw boekhouding op papier doen. Je diende alle verstuurde en ontvangen facturen te printen en deze in een map te stoppen. Deze mappen diende je vervolgens te bewaren. Als ondernemer ben je namelijk verplicht om jouw administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Gelukkig hoeft dit tegenwoordig niet meer op papier, maar kan dit ook digitaal.
Wil je jouw boekhouding digitaal bewaren? Gebruik hier dan een boekhoudprogramma zzp voor. Je archiveert jouw boekhouding dan namelijk met behulp van het programma. Dit levert je flink wat tijdwinst op, want je hoeft de facturen niet langer te printen. Bovendien loop je niet het risico dat de boekhouding verloren gaat bij bijvoorbeeld een brand. Je bent namelijk niet afhankelijk van een vaste computer als je een online boekhoudprogramma gebruikt.