» » 3 tips om je (thuis)kantoor in te richten

3 tips om je (thuis)kantoor in te richten

Geplaatst in: Nieuws en Tips | 0

Thuis kantoor inrichting

Werk jij thuis door het coronavirus of pendel jij nog steeds elke ochtend naar kantoor? Of je nou in jouw pyjama van thuis uit kan werken of fris moet verschijnen op de werkvloer, het werk moet gebeuren. En dat gaat des te beter wanneer je dat in de juiste werkomgeving doet.

 

Heb jij luidruchtige collega’s? Of moet jij vanuit bed werken omdat de kinderen, partner en hond nu vaak thuis zijn? Een eigen werkplek, zowel thuis als op kantoor, zorgt gegarandeerd voor hogere productiviteit. Gelukkig hoef jij niet meteen al je spaargeld uit te geven aan design kantoormeubilair. Met deze 3 tips richt jij gemakkelijk en goedkoop jouw (thuis)kantoor in.

  1. Creëer een opgeruimde en afgebakende werkplek

 

Ben jij een thuiswerker? Indien jij in jouw huis of appartement een extra ruimte hebt waar jij een thuiskantoor(tje) kan bouwen, perfect! Plaats er een tafel, bureaustoel en eventueel een ladekastje in en je voelt je helemaal in jouw werkbubbel. Nog een klein plantje en een fotokader erbij voor wat sfeer, klaar! Heb je geen extra kamer? Geen probleem. Zorg gewoon voor een opgeruimd plekje in huis waar je niet al te veel gestoord kan worden.

 

Ga jij wel nog naar kantoor? Idealiter wil je ook daar je eigen werkruimte creëren. Opruimen is niet moeilijk. Zorg gewoon dat alle kabels goed verstopt zijn, je papieren in de juiste bakjes liggen en je lege pennen op tijd weggooit. Jij weet zelf natuurlijk wanneer je productief kan zijn en wanneer niet, dus het is ook aan jou om eerlijk te zijn tegen jezelf en te beslissen of jij al dan niet wat (a)socialer moet werken om meer gedaan te krijgen. Heb je geen idee hoe jij optimaal jouw kantoor kan inrichten? De kantoormeubelen van Havic kan je op locatie laten installeren en indien gewenst kan je ook geholpen worden met de selectie, kleurinstelling en indeling van jouw werkruimte. 

  1. Ga voor goede akoestiek en natuurlijk licht

Werk jij op een modern kantoor met grote open ruimtes? Zo’n werkvloer zorgt ervoor dat iedereen gemakkelijk contact heeft met iedereen, maar dat wil ook zeggen dat geluiden zich gemakkelijk overal heen verspreiden. Denk maar aan die collega die luid de telefoon opneemt, het gezoem van de koffiemachine of het geluid van hakken die passeren op de vloer. Probeer je dan maar eens te concentreren! Een noise cancelling koptelefoon kan een snelle oplossing zijn voor dat probleem, maar door een kantoor goed in te richten – met bijvoorbeeld panelen – heb je permanent minder last van die geluiden.

 

Ook natuurlijk licht en lucht zijn essentiële factoren die bepalen hoe gezond jouw werkomgeving is. De beste werkplek bevindt zich naast een raam. Als je dus de keuze hebt, ga dan voor een bureau met wat frisse lucht.

  1. Zorg voor een ergonomische houding

Heb jij soms pijn in je rug of nek? Misschien is het een goed idee om niet meer vanuit je bed of vanop de bank te werken en een goede bureaustoel aan te schaffen. Dat hoeft niet duur te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook voor een zitbal opteren. Daardoor zit je rechter en het kost amper iets. Kijk ook even goed na of jouw scherm, muis, stoel- en bureauhoogte juist ingesteld staan. Met de juiste instellingen vermijd je namelijk overbodige druk op jouw rug, schouders en nek. 

 

Heb je toch nog last? Er bestaan heel wat stoelen, tafels en laptophouders die jou het leven gemakkelijker kunnen maken. Heb je al eens aan een verstelbare tafel gewerkt? Misschien het proberen waard!