BKR registratie bij het afsluiten van een mobiel abonnement?
Wat veel mensen niet weten is dat de regels rondom het afsluiten van een mobiel abonnement sinds 1 januari 2017 aangepast zijn. Voorheen kreeg je een toestel ”gratis” bij het afsluiten van een abonnement. Althans, zo werd het aan je verkocht, uiteindelijk betaalde je de kosten natuurlijk wel maandelijks zelf. Vanaf 1 januari 2017 is het zo dat je een abonnement afsluit met een smartphone op afbetaling. Oftewel: een abonnement met een lening dus!
Bovenstaande informatie is heel belangrijk omdat het (later) invloed kan hebben op andere belangrijke stappen in je leven, zoals bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek. Hoe zit dat nu precies?
Telefoon op afbetaling
De kosten van je abonnement staan vanaf nu los van de kosten van je mobiele telefoon. Je sluit dus als het ware een lening af voor het toestel en daar zitten bepaalde regels aan verbonden. Vanaf 1 mei moet je, wanneer je een lening af wilt sluiten voor een smartphone die duurder is dan 250 euro, bewijzen dat je kredietwaardig bent. Dit houdt in dat je moet kunnen aantonen dat je dit bedrag weer terug kunt betalen. Dit wordt gedaan door een controle bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) en een zogeheten leentoets. Voor een leentoets moet je bijvoorbeeld je inkomensgegevens opgeven.
Help, een BKR registratie?!
Wanneer is gebleken dat je kredietwaardig bent kun je je abonnement afsluiten maar dit wordt dan wel geregistreerd bij het BKR. Zo’n registratie hoeft niet persé negatieve gevolgen te hebben. Het zit namelijk zo: er bestaan positieve- en negatieve BKR registraties. Als jij iedere maand netjes je rekening voor je lening (in dit geval voor je smartphone) betaalt is er niets aan de hand. Volgens het BKR kan dit zelfs in je voordeel werken. Namelijk als hypotheekverstrekkers zien dat jij iedere maand keurig je rekening betaalt kunnen zij dit als iets positiefs zien.
Echter wanneer jij je rekening niet iedere maand netjes voldoet krijg je een negatieve BKR registratie wat automatisch gevolgen heeft voor andere leningen, zoals een hypotheek, die je in de toekomst nog af wilt sluiten.
Deze maatregelen zijn genomen om consumenten beter te beschermen tegen aankopen die zij zich eigenlijk niet kunnen permitteren. Het is uiteindelijk een lening die je aan gaat en als je die bij voorbaat al niet kunt betalen werk je jezelf nog meer in de nesten. Telecomaanbieders moeten daarom ook vanaf 1 mei ook kredietwaarschuwingen gebruiken in hun reclameuitingen. Een voorbeeld hiervan is ”let op: geld lenen kost geld”.
Hieruit kunnen we dus concluderen dat wanneer jij een abonnement afsluit die je iedere maand gewoon netjes betaald, er niets aan de hand is en je je dus geen zorgen hoeft te maken. Wil je kijken wat voor abonnement bij jou past? Op onze website kun je sim-only en mobiele abonnementen inclusief toestel vergelijken.
Bron: de Volkskrant
Welk telefoonabonnement past bij jou? | Voordeligst.nl
[…] * Let wel goed op want als je telefoon meer dan € 250 kost wordt dit als lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie. […]