Heb jij je ook weleens afgevraagd hoe men toch elke dag weer de kijkcijfers meet van alle programma’s op televisie? De technologie is helaas nog niet zo ver dat elk televisietoestel dit automatisch registreert. Daarentegen wordt er steekproefgewijs onderzoek uitgevoerd, dat representatief staat voor de gehele Nederlandse bevolking. We leggen je in dit artikel precies uit wat dit inhoudt.
Stichting Kijkcijfer Onderzoek
Sinds 2002 worden de kijkcijfers gemeten door het SKO; Stichting Kijkonderzoek Nederland. Zij doen dit door registratiekastjes te plaatsen bij diverse huishoudens in Nederland. Dit maakt het mogelijk om per seconde alles bij te houden over het kijkgedrag van desbetreffende huishouden. Niet alleen de zender wordt geregistreerd, maar ook het tijdstip en wanneer er uiteindelijk weer wordt gezapt naar een andere zender.
Hoe worden deze metingen afgenomen?
Er worden diverse meetkastjes geplaatst in 1250 huishoudens, verdeeld over heel Nederland. Uiteindelijk worden er meer dan 2800 panelleden bereikt. Deze groep dient daarbij als een representatieve steekproef voor de gehele Nederlandse bevolking. De mensen zijn gekozen op meerdere factoren, zoals leeftijd, geslacht en de regio waar zij vandaan komen. Maar ook etniciteit en de genoten opleiding van de Hoofdkostwinner binnen het huishouden spelen daarbij een factor.
Zij worden allen aangesloten met hun televisietoestel(len) en overige randapparatuur, die verdeeld staan over het gehele huis. Zo wordt ook het terugkijken van programma’s en het streamen van video uiteindelijk geregistreerd en meegenomen bij het verzamelen van de data.
Waar worden deze metingen afgenomen?
Alle leden van het huishouden loggen in wanneer zij gebruik maken van de televisie. Hiermee kijkt mamma bijvoorbeeld beneden naar Koffietijd, Pappa in de garage naar Veronica Inside en de 16-jarige zoon kijkt op zolder naar MTV. Al deze gegevens worden ’s nachts verzameld en elke ochtend beschikbaar gesteld om 7.30 uur.
Waarom worden deze metingen uitgevoerd?
Hoeveel mensen er kijken naar zenders en programma’s is uitermate belangrijk. Zo kunnen televisiezenders en programmamakers zien of hun programma succesvol is. Een programma dat slecht scoort zal immers snel weer van de buis worden gehaald. De kijkcijfers zijn daarbij nog steeds bepalend in het succes van een televisie show of programma.
Dit is uiteraard ook belangrijk bij het bepalen van een tarief voor het uitzenden van een reclame op een specifieke zender en tijdslot. Zo kan men tevens gerichter en efficiënter zien of de gewenste doelgroep bereikt wordt. Hoe meer mensen er kijken, hoe groter het potentieel bereik is voor het uitzenden van een reclamespot. Hoe groter het bereik is, des te meer inkomsten voor de televisiezender, aangezien de commercial voor een hoger bedrag verkocht kan worden.