Webshops verzenden continu pakketjes. Vaak is dit ook één van de grootste kostenposten. Daarom is het slim om te zoeken naar manieren om deze uitgaven te drukken. Wij geven alvast vier simpele tips, waarmee je flink kunt besparen op verzendkosten!
Tip 1: Pas je verpakkingen aan op het productaanbod
Verpakkingskosten verlagen is bijna altijd mogelijk. De eerste stap om dit te realiseren, is door kritisch te kijken naar het gebruik van verzenddozen en enveloppen. Webshops veranderen vaak hun productaanbod, maar wijzigen hierop niet hun verpakkingen. Het resultaat? Pakketjes die worden verzonden in te grote verpakkingen. Hierdoor zijn materiaal- en transportkosten stukken hoger.
Tip 2: Print kleinere etiketten en kies voor standaard papier
Veel webshops gebruiken te grote etiketten. Dit komt doordat voorheen mensen de etiketinformatie lazen. Tegenwoordig is dit proces geautomatiseerd: camera’s en barcodescanners lezen automatisch de labelinformatie. Hierdoor hoeft alleen de witruimte rond de streepjescodes goed zichtbaar te zijn. Labels mogen dus stukken kleiner in formaat zijn.
Kijk ook naar het materiaal van de labels. Is een glanzende coating bijvoorbeeld niet nodig? Kies dan voor standaard papieren labels. Deze zijn meestal stukken goedkoper, waardoor je ook op materiaalkosten bespaart. Het zijn kleine aanpassingen met een grote impact op het kostenplaatje!
Tip 3: Onderhandel met verschillende transporteurs
Elke transporteur heeft een prijsschema dat is gebaseerd op volume. Hoe meer pakketjes je verzendt, hoe lager je tarief per pakketje is. We raden aan om prijzen van meerdere transporteurs te vergelijken en hen over te halen om een zo laag mogelijk tarief te bieden. Hoe je dit doet? Door je ambities te delen! Laat weten welke toekomstplannen je hebt en introduceer je webshop als snelgroeiend en succesvol.
Daarnaast is het belangrijk om transparant te zijn. Laat vooral weten welke onderhandelingen er lopen met andere vervoerders. Dit kan zorgen voor een gunstige onderhandelingspositie. Wie weet, wil een transporteur jou wel helpen met het nemen van een beslissing, door bijvoorbeeld korting te geven.
Tip 4: Uitgebreide verzendmogelijkheden zorgen voor omzet
Zie logistiek niet als een grote kostenpost, maar als een bron van extra inkomsten! Klinkt een beetje gek, maar dat is het zeker niet. Bij een gebrek aan goede bezorgopties verlaten klanten sneller de webshop tijdens het check-out-proces. Zorg daarom voor meerdere bezorgopties. Hierdoor genereer je meer bestellingen en verhoog je het aantal herhaalaankopen. Denk aan levering op een afhaalpunt, same day delivery en avondleveringen.
Hopelijk helpen deze vier simpele tips je alvast op weg met het verlagen van de verzendkosten. Blijf vooral ook goed kijken naar wat werkt voor jouw bedrijf en klanten. Zie het verlagen van de verzendkosten als een ongoing process. Wil je meer weten over bespaartips en de goedkoopste kantoorartikelen? Kijk eens op 123inkt.nl!
Zo krijg je korting op grote merken! - Voordeligst.nl
[…] korting te krijgen. Aanbiedingen worden namelijk veel meer gecommuniceerd. Je vindt ze in folders, besparen op verzendkosten, maar ook gewoon in de winkel. Als iets in de aanbieding is, dan staat dit vaak op de kopse kant […]