» » Zoekmachine optimalisatie en de voordelen van SEO

Zoekmachine optimalisatie en de voordelen van SEO

Geplaatst in: Zakelijk | 0

SEO

Als ondernemer die ook online adverteert, heb je vast wel gehoord van zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. Search Engine Optimization (SEO) is namelijk een belangrijke marketingmethode om verkeer en conversies te verkrijgen. Het is daarom niet verbazingwekkend dat SEO een belangrijk onderdeel is om omzet te verkrijgen. 

Ondanks veel bedrijven en ondernemers aan zoekmachine optimalisatie doen, weet niet iedereen wat dit inhoudt. Wij vertellen je daarom meer over dit onderwerp. Zo gaan we in op de betekenis van deze marketingmethode en we geven aan waarom het zo belangrijk is. We vertellen je zelfs over de voordelen van deze marketingmethode. Verrijk je kennis over SEO door dit artikel te lezen!

Wat zoekmachine optimalisatie inhoudt

We hebben je in het kort reeds verteld waar zoekmachine optimalisatie voor gebruikt wordt. Maar wat houdt dit fenomeen eigenlijk in? Eigenlijk spreekt de term voor zich. SEO gebruik je om je website of webshop te optimaliseren, waardoor deze een hogere rank krijgt in zoekmachines. Doordat je website of webshop hoog scoort in zoekmachines, trek je dagelijks nieuwe bezoekers. 

Anders dan bij SEA (Search Engine Advertising) hoef je niet voor SEO te betalen. Je zorgt er namelijk zelf voor dat alle technische elementen goed in elkaar zitten, waardoor je hoog scoort. Door zoekmachine optimalisatie zorg je er bovendien voor dat je vindbaar bent op de juiste zoektermen.

Het is belangrijk te weten dat SEO een doorlopend proces is. Dit proces bestaat in principe uit drie belangrijke onderdelen, namelijk technische optimalisatie, content optimalisatie en linkbuilding. Als je ervoor zorgt dat deze onderdelen worden geoptimaliseerd, dan kun je stijgen in de zoekresultaten. Bovendien stijg je op basis van zoektermen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. 

SEO

Waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is

Eigenlijk hebben we je al verteld wat het nut van SEO is. We gaan hier echter verder op in. Het is belangrijk te weten dat bezoekers uit zoekmachines op twee manieren op je website/webshop belanden. Je kunt advertenties plaatsen binnen een zoekmachine of je kunt bezoekers krijgen via “normale” oftewel organische zoekresultaten. 

Hier focussen we op de bezoekers uit organische zoekresultaten. Dit zijn immers de personen die dankzij goede SEO jouw website bereiken. Door zoekmachine optimalisatie in te zetten verkrijg je dus bezoekers uit organische zoekresultaten. Sommige bedrijven moeten betaald adverteren om gevonden te worden. Dat is niet nodig als je bezoekers krijgt uit organische zoekresultaten. Het kost je immers niets om deze bezoekers te krijgen. Bovendien focus je op een gerichte doelgroep, die zoekt op jouw zoektermen. Als je dus vindbaar bent op deze zoektermen, dan krijg je relevant verkeer en potentiële omzet. 

De voordelen van SEO

Het grootste voordeel van SEO is dat je meer bezoekers krijgt op je website. Dit gebeurt zonder dat je voor de advertenties hoeft te betalen. SEO brengt ook andere voordelen met zich mee:

  • Je bereikt de ideale doelgroep.
  • SEO werkt conversieverhogend. 
  • Je krijgt waardevolle leads of bestellingen.

We hebben je laten zien wat zoekmachine optimalisatie is en waarom het belangrijk is. Volg dus een SEO training hier en optimaliseer je website/webshop!

SEO