Het wereldwijde web bestaat ondertussen al weer dertig jaar. Waar sommigen toentertijd nog dachten dat het een tijdelijk hype zou zijn, blijkt het tegendeel waar: het internet speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven.
Met name de Internet of Things (IoT) is nog steeds een hot topic. Het fenomeen waarbij alledaagse voorwerpen met elkaar communiceren via het internet, met behulp van chips en sensoren. Hierbij zijn ze in staat om van elkaar te leren doordat er constant waardevolle gegevens uitgewisseld wordt. Dit geeft de mogelijkheid om het apparaat slimmer te maken met behulp van de reeds verzamelde data. Dit is ook de reden dat de term slimme apparaten veel vaker wordt toegepast.
In de toekomst wordt verwacht dat Artificial Intelligence (AI) steeds meer een prominente rol krijgt in de verdere ontwikkeling van het internet. Niet alleen persoonlijk, maar ook op zakelijk niveau. We hebben enkele voorbeelden voor je verzameld, waarvan we denken dat ze een grote rol gaan spelen in de wereld van het internet.
Ziektes detecteren
Stel je even voor dat artsen de mogelijkheid krijgen om van afstand je gezondheid te controleren. Hiermee is het voortaan dus niet meer nodig om je symptomen op te zoeken op Google (en onnodig te flippen als er weer eens een ‘enge ziekte’ uit komt rollen). Er wordt namelijk automatisch een diagnose gesteld en vervolgens wordt er direct een afspraak gemaakt met desbetreffende arts. Hierdoor ben je er altijd vroeg bij en is de kans dusdanig kleiner dat een ziekte de mogelijkheid heeft om te groeien of zich te verspreiden.
Altijd een gevulde koelkast
Hoe fijn zou het zijn als er sensoren zijn die precies weten welk product bijgevuld dient te worden in je koelkast. Vervolgens wordt automatisch een online bestelling geplaatst en wordt het bij je thuisbezorgd. Daarnaast zul je een berichtje ontvangen wanneer een bepaald product over de houdbaarheidsdatum is gegaan. Zo hoef je ook geen labeltjes meer te plakken en voorkom je schimmel of producten die niet meer eetbaar zijn.
Zakelijke doeleinden
Er zijn natuurlijk ook kansen voor de zakelijke wereld. Bijvoorbeeld het plaatsen van parkeersensoren. Ondernemers kunnen hun prijzen realtime aanpassen naarmate de drukte toeneemt. De automobilist heeft daarnaast weer de mogelijkheid om via een app direct inzichtelijk te krijgen waar nog vrije plekjes zijn. Zo hoef je niet meer onnodig lang te zoeken naar een plekje om je auto te parkeren.
Maar ook winkelvoorraden kunnen nu een stuk efficiënter worden bijgehouden. Hiermee voorkom je lege schappen, wat uiteindelijk minder omzet betekent. En ook hier profiteert de consument weer van, aangezien die altijd zijn gewenste product op voorraad ziet staan.
De verwachting is dat er volgend jaar in 2020 meer dan 20 miljard apparaten met elkaar zijn verbonden. Dat is 2,5 keer zoveel als de gehele wereldbevolking op waarde. De vraag is waar de grenzen liggen en hoe dit samen gaat met regels omtrent privacy. De toekomst zal het leren, maar voorlopig zal internet nog een belangrijk deel uitmaken van onze wereld!