Heeft ondernemen altijd in je bloed gezeten en heb je een product of concept bedacht waar je heel de wereld mee wil veroveren? Dan is het natuurlijk van groot belang om een website op te zetten. Niet alleen om via een webshop een product te verkopen, ook reclame maken gebeurt tegenwoordig voor het grootste gedeelte via onlinekanalen. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website professioneel eruitziet en genoeg bezoekers trekt? In dit artikel vind je de ultieme tips!
Hoe gaat jouw website heten?
De allereerste vraag is natuurlijk hoe de website gaat heten. Dit is namelijk ook belangrijk voor jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Wordt de website dezelfde naam als je bedrijfsnaam? Hiervoor moet je eerst een domeinnaam check doen. Zorg er te allen tijde voor dat zowel de bedrijfsnaam als domeinnaam herkenbaar en duidelijk is.
Hoe wil je een website maken?
Laten we vooropstellen dat je het bouwen van een website natuurlijk ook kan uitbesteden aan een websitebouwer, maar in dit artikel bespreken we hoe je het beste zelf een website kunt ontwerpen. Je moet eerst kiezen hoe je een website wil maken. Er zijn verschillende manieren, bijvoorbeeld een websitemaker. Hierbij word je een compleet pakket aangeboden met het ontwerp, de editor, hosting, domeinnaam, e-mailadres en de ondersteuning. Deze eerste manier is erg eenvoudig in gebruik. Je kunt er ook voor kiezen om een website te maken met een content managementsysteem. Deze vorm is ingewikkelder in gebruik en bovendien heb je niet veel keus in de ontwerpen, want je hebt maar een aantal beschikbare sjablonen. De laatste optie is zelf een website programmeren. Je hebt voor deze optie veel geduld nodig, want het kan lang duren voordat een website helemaal klaar is. In ieder geval heb je met deze optie wel alle vrijheid in het ontwerpen.
Wat wordt het websiteontwerp?
De tweede stap is uiteraard de vormgeving van je website. Welke content moet erop komen? Wat worden de categorieën? Komen er subcategorieën? De ultieme tip is om eerst eens goed te brainstormen en een schets te maken op papier. Bekijk hiervoor bijvoorbeeld ook andere websites en schrijf daar de tips en tops van op. Hier kun je zelf wat van leren bij het ontwerpen van jouw eigen website. Na het brainstormen kun je een complete lijst maken met alle pagina’s en de daarbij horende titelpagina, de content en de sleutelwoorden.
Welk design ga je gebruiken?
De volgende stap is om de vormgeving kleur te geven. Zorg ervoor dat jouw website een duidelijke lay-out heeft. Dit creëer je door niet te veel verschillende kleuren en lettertypen te gebruiken. Zorg daarnaast voor een duidelijk geheel. Het is daarvoor belangrijk dat de verschillende lettertypen en kleuren goed bij elkaar passen. Gebruik ook alleen professionele foto’s, zodat de website een zakelijke uitstraling heeft.
Hoe ga je de bezoekers op de website krijgen?
Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is jouw website in principe klaar voor gebruik. Maar, hoe zorg je er nu voor dat potentiële klanten op jouw site belanden? Daarvoor is SEO heel belangrijk. Deze optimalisatie zorgt er namelijk voor dat je met de juiste sleutelwoorden bezoekers naar jouw website haalt. Hiervoor kun je het beste een seo specialist inzetten. Zo’n specialist kan voor jou uitzoeken wat de meest gezochte zoekwoorden zijn in Google in jouw branche. Deze optimalisatie is zo waardevol voor jouw onderneming. Zoekmachine optimalisatie is ook een terugkomend onderdeel als jij jouw website wil blijven promoten. De trends veranderen constant en daarom is het belangrijk om op die veranderingen in te spelen. Je kunt voor alle voordelen, ook eens dit artikel lezen.